Pages

Sunday, 20 October 2013

FRANCIS BACON THE PHILOSOPHER


PENDAHULUAN
Falsafah ialah satu disiplin ilmiah yang mengusahakan kebenaran yang umum dan asas. Perkataan falsafah dalam bahasa Melayu berasal daripada bahasa Arab (falsafat) yang juga berasal daripada perkataan yunani “philosophia”, yang bermaksud "cinta kepada hikmah" (Wikipedia 2013). Berpandukan pandangan dikalangan ahli-ahli sejarah menyatakan bahawa Pythagoras yang berasal dari Yunani (sekarang Greece) (500-580 SM) adalah pengasas dan orang yang mula-mula menggunakan lafaz atau istilah Falsafah.Ia membawa maksud "al-bahsu" (pengetahuan,kebijaksanaan,keutamaan).Perkataan falsafah sebenarnya berasal daripada istilah Yunani ,Philo (cinta) dan Sophos (hikmat,kebijaksanaan). Jadi dengan bergabungnya dua perkataan ini, falsafah membawa maksud, sukakan hikamah atau cintakan hikmah. Perkataan ini diciptakan oleh Pythagoras, beliau telah menggelarkan dirinya sebagai philosophos atau pencinta kebijaksanaan (Lover of Wisdom). Manakala ahli falsafah pula bermaksud 'orang yang menyintai hikmah'. Perkataan cinta melibatkan kesungguhan, kedalaman perasaan, sentuhan hati, jiwa dan raga. Ia juga melibatkan tindakan yang bersungguh terhadap objek yang dicintai. Perkataan hikmah pula membawa perkaitan yang berhubung dengan ilmu pengetahuan, pengalaman hidup dan keupayaan membezakan nilai. Dengan kata lain, falsafah dari segi bahasa bermaksud seseorang yang sukakan hikmah yang mengandungi pelbagai ilmu dan makrifat bagi tujuan kefahaman diri dengan makna yang jelas.
Tetapi ada juga yang mengatakan bahawa Socrates adalah yang mula-mula menggunakan istilah Falsafah. Socrates menganggap dirinya sebagai philosophos untuk membezakan dirinya dengan golongan Sophist (Sophisme/Sufasta'iyyin) yang diasaskan oleh Protagoras.Pokok pemikiran Sophisme ialah bahawa segala sesuatu itu berubah-ubah dan tidak tetap.Ini bermakna bahawa kebenaran yang hakiki tidak tercapai dan tidak akan tercapai.Oleh kerana kebenaran hakiki tidak tercapai maka tiap-tiap pendirian boleh dibenarkan.Sebab itu tidak ada ukuran yang tetap tentang benar dan salah atau baik dan buruk.Nilai-nilai moral yang dianggap baik dan abadi tidak penting lagi kerana apa yang dianggap baik pada hari ini sudah dianggap tidak baik pada hari esok.
            Terdapat ramai ahli falsafah yang terkenal selain dari, Plato, Aristotle, Phytagoras dan lain-lain. Kajian ini memfokuskan tentang tokoh falsafah yang bernama Francis Bacon (1561-1626). Beliau adalah salah seorang tokoh utama dalam falsafah semula jadi dan juga dalam bidang metodologi saintifik dalam tempoh peralihan dari Renaissance (zaman kegelapan) ke era moden awal. Sebagai seorang peguam, Ahli Parlimen, dan Penasihat Permaisuri (Queen Elizabeth). Bacon menulis mengenai soal undang-undang, negara dan agama, serta mengenai politik kontemporari. Tetapi, dalam masa yang sama dia juga menerbitkan teks di mana beliau membuat konsep mengenai spekulasi dalam masyarakat, dan beliau memikirkan persoalan berkenaan tatasusila (Essays) walaupun dalam kerja-kerja beliau mengenai falsafah asli (The Advancement of Learning).
 Selepas pengajian di Trinity College, Cambridge dan Gray’s Inn, London, Bacon tidak mengambil jawatan di universiti, tetapi sebaliknya cuba untuk memulakan kerjaya politik. Walaupun usaha beliau tidak dinobatkan dengan sebarang anugerah semasa era Queen Elizabeth, di bawah Raja James I dia naik ke jawatan tertinggi politik, Lord Chancellor. Kemasyhuran Bacon dan pengaruhnya merebak pada tahun-tahun terakhir, apabila dia mampu untuk menumpukan usaha beliau semata-mata kepada kerja falsafah, dan lebih-lebih lagi selepas kematiannya,apabila para saintis Inggeris Boyle Circle (Invisible College) mengambil ideanya bagi membangunkan sebuah institusi penyelidikan bersama, dalam rancangan dan persiapan untuk menubuhkan Royal Society.
Hari ini Bacon terkenal dengan hasil karya beliau mengenai falsafah semulajadi empirisme (The Advancement of Learning, Novum Organum Scientiarum) dan prinsip kemimpinan , yang dikemukakan dalam tulisan-tulisan awal, serta idea institut penyelidikan moden, yang beliau gambarkan di Nova Atlantis.


BIOGRAFI
Francis Bacon dilahirkan di York House, London pada 22 Januari 1561, bapanya ialah Sir Nicholas Bacon yang merupakan seorang Penjaga Cap Mohor (Lord Keeper of the Seals) manakala ibunya ialah Lady Anne Cooke Bacon yang merupakan isteri kedua kepada bapanya. Ibunya ialah anak kepada Sir Anthony Cooke yang merupakan seorang penganut kepercayaan keperimanusiaan serta pendidik kepada Edward VI. Ibunya juga merupakan akak ipar kepada Lord Burghely. Lady Anne merupakan seorang yang terpelajar, dia bukan sahaja mahir berbicara menggunakan bahasa Greek dan Latin, bahkan dalam bahasa Perancis dan Itali. Bacon membesar dalam suasana golongan yang berpolitik, penganut kepercayaan kemanusiaan (humanist learning), dan pengikut semangat calvanism.
         Pada April 1573, Bacon memasuki Trinity College di Cambridge dan menamatkan pembelajarannya di sana pada Disember 1575. Pada tahun yang berikutnya, Bacon mendaftar dalam program undang-undang di Honourable Society of Gray's Inn, sekolah yang di hadiri oleh abangnya, Bacon di sana di gelar oleh gurunya sebagai seorang lelaki yang berakal tajam (Men of Sharp Wits). Setahun selepas dia mendaftar di Gray’s Inn, beliau meninggalkan sekolah dan bekerja di bawah Sir Amias Paulet, iaitu duta British yang dihantar ke Perancis. Bacon mengikut duta tersebut dalam misinya ke Paris.
Dua tahun setengah selepas dia bekerja di Paris, dia dipaksa kembali ke England kerana kematian mengejut ayahnya, ketika itu, dia berumur lapan belas tahun. Bapanya hanya meninggalkan harta warisan yang sdikit menyebabkan dia meminta bantuan daripada bapa saudaranya untuk mencarikan jawatan kerajaan yang boleh dijawatnya. Namun, usahanya itu hanyalah sia-sia kerana bapa saudaranya mengatakan Bacon masih remaja dan masih belum layak untuk memegang sebarang jawatan kerajaan, lalu Bacon berusaha untuk mencari sebarang pekerjaan.
Pada tahun 1581, dia memperoleh jawatan sebagai ahli Cornwall di dalam Dewan Rakyat, dalam masa yang sama, dia juga dapat menyambung pengajiannya di Gray’s Inn dan menamatkannya. Pada tahun 1582, beliau dilantik sebagai seorang peguam luar. Kerjaya politik Bacon berkembang maju dan lebih terkenal pada tahun 1584, apabila dia berani untuk mengahantar surat kepada Queen Elizabeth, ianya merupakan memorandum pilitik yang pertama.
Bacon memegang jawatan beliau di Parlimen selama hampir empat dekad, 1584-1617, di mana semasa beliau amat aktif dalam politik, undang-undang dan mahkamah diraja. Pada tahun 1603, tiga tahun sebelum dia berkahwin dengan anak perempuan Alice Barnham, Bacon dilantik menjadi penasihat kepada Raja James I untuk takhta British, setelah Ratu Elizabeth meninggal dunia pada tahun 1603. Raja James I tidak selalu mempedulikan nasihat Bacon, walaupun dia menghormatinya. Sewaktu pemerintahan James I, Bacon semakin aktif di dalam bidang politik dan undang-undang. Tahun 1607 beliau menjadi peguam cara umum dan tahun 1613 dia menjadi peguam umum. pencapaiannya tidak sampai di situ sahaja, Pada tahun 1616, kerjayanya memuncak apabila dia telah dijemput untuk menyertai Privy Council. Hanya setahun kemudian, beliau mencapai kedudukan yang sama bapanya, Tuhan Penyimpan Mohor Besar. Pada tahun 1618, Bacon melepasi pencapaian bapanya apabila dia telah dinaikkan pangkat ke tajuk tinggi Lord Chancellor, salah satu daripada jawatan politik tertinggi di England, satu kedudukan yang kasarnya setaraf dengan hakim agung pada Mahkamah Agung di Amerika Syarikat. Pada tahun itu juga, dia memperolehi gelaran "baron" dan tahun 1621 dinobatkan lagi menjadi "viscount", satu gelaran bangsawan yang lebih tinggi daripada "baron" tetapi berada di bawah "earl".
Pada tahun yang sama, Bacon menerima satu dugaan, Selaku peguam, Bacon telah menerima rasuah. Walaupun perkara sebegini menjadi suatu kebiasaan kepada masyarakat pada waktu itu, ianya tetap merupakan satu perbuatan terlarang. Sesetengah sumber mendakwa bahawa Bacon telah dikenakan oleh musuh-musuh beliau di Parlimen dan puak mahkamah, dan telah digunakan sebagai kambing hitam untuk melindungi Duke of Buckingham dari permusuhan awam. Bacon mengaku dan dimasukkan ke penjara yang terletak di "Tower of London," menara kota London. Selain itu, dia perlu membayar denda sebanyak 40000 pound sterling. Dan bukan sekadar itu, dia dilarang bekerja di bidang politik dan undang-undang selama-lamanya. Raja James I segera membebaskan Bacon setelah 4 hari dia di penjara dan melepaskannya dari sebarang denda. Skandal tersebut telah memberikan tekanan ke atas kesihatan Bacon yang berada dalam lingkungan unur 60 tahun itu. Di sebabkan hal ini, berakhirlah riwayat politik Bacon. Masyarakat hanya mengingati sedikit sahaja sumbangan ahli politik yang ditangkap kerana tidak jujur memeras, atau perbuatan yang negatif yang merosakkan kepercayaan masyarakat umum kepadanya. Lazimnya, jika golongan seperti ini tertangkap, mereka bertindak mempertahankan dirinya dengan mengatakan bahawa yang ahli yang lain pun terlibat sama dalam melakukan pengkhianatan. Jika apa yang mereka katakan itu diterima dengan serius, mereka yang itu dihukum terlebih dahulu. Bacon, dalam pengakuannya berbeza. Dia mengatakan, "Saya adalah hakim terjujur di England selama lima puluh tahun, dan saya merupakan seorang pengkritik dan pendebat yang terlancar di parlimen England selama 200 tahun”.
Karier politiknya yang begitu aktif dan kreatif hanya membuatkan Bacon dipandang serong oleh masyarakat, namun, kemasyhuran Bacon tetap bertahan lama, hal ini adalah kerana kehebatan beliau dalam bidang penulisan berkenaan falsafah lebih terkenal disamping keaktifannya dalam bidang politik. Karya pertama yang dikarang oleh beliau ialah sebuah buku yang bertajuk Essays, yang diterbitkan pada tahun 1597.
Sepanjang kerjayanya sebagai peguam dan negarawan , Bacon sering menulis untuk mahkamah. Pada tahun 1584 , beliau menulis memorandum pertama politik, Surat Nasihat kepada Queen Elizabeth. Pada 1592 , untuk meraikan ulang tahun pertabalan ratu itu , beliau menulis ucapan menghiburkan dalam memuji pengetahuan. Penerbitan pertama tahun 1597 Bacon ditandakan itu , koleksi Essays mengenai politik. Koleksi ini kemudian berkembang dan diterbitkan pada tahun 1612 dan 1625.

Dalam tahun 1605, Bacon menerbitkan The Advancement of Learning dalam usaha berjaya untuk perhimpunan penyokong untuk sains. Pada 1609 , beliau berlepas dari genre politik dan saintifik apabila dia mengeluarkan On The Wisdom of The Ancients, analisis beliau mengenai mitos purba.
Bacon kemudian kembali menulis tentang sains, dan pada tahun 1620 , yang diterbitkan Novum Organum , dibentangkan sebagai The Great Saturation bahagian dua . Pada tahun 1622, beliau menulis sebuah karya sejarah untuk Prince Charles , bertajuk Sejarah Henry VII. Bacon juga menerbitkan Historia Ventorum dan Historia Vitae et mortis tahun yang sama. Pada 1623, beliau menerbitkan De Augmentis Scientarium, kesinambungan pandangan beliau mengenai pembaharuan saintifik. Pada tahun 1624, beliau bekerja The New Atlantis dan Apothegms telah menerbitkan. Sylva Sylvarium , yang dierbitkan pada tahun 1627, adalah antara yang terakhir kerja-kerja bertulisnya.
Walaupun gaya penulisan Bacon meliputi pelbagai topic yang meluas. Semua tulisan beliau membawa kepada satu persamaan: Iaitu menyatakan hasrat Bacon untuk menukar sistem kuno kepada metod moden ataupun gaya baru.


Kronologi hidup dan penulisan Francis Bacon
Lahir di York House
22 Januari 1561
Mendaftar di Trinity College, Cambridge
April 1573
Bekerja sebagai penasihat peguam di Gray’s Inn
27 Jun 1575
Menyertai rombongan Sir Amias Paulet ke Paris
25 September 1576
Kembali ke England
20 Mac 1578-9
Bekerja sebagai peguam cara di Gray’s Inn
27 Jun 1582
Esei mengenai penubuhan falsafah yang pertama, yang dipanggil bahagian terbesar(Temporis partus maximus)

1583
Memulakan kehidupan umum dan memegang jawatan sebagai ahli Melcombe di Dorsetshire

23 November 1584
Menjadi seorang pegawai majistret di Gray’s Inn
1586
Mengenali seorang yang bernama Essex
1591
Essays edisi pertama diterbitkan
1597
Dakwaan Essex
Februari 1600-1
Kematian Queen Elizabeth dan pertabalan Putera James I
24 Mac 1602-3
Penerbitan The Advancement of Learning
Oktober 1605
Plot gunpowder
5 November 1605
Berkahwin dengan Alice Barnham
10 May 1606
Dilantik menjadi peguam cara negara
25 Jun 1607
Komposisi berkenaan Cogitata et Visa
Musim panas 1607
Komposisi berkenaan Novum Organum bermula
1608
Pengaplikasian penubuhan besar(Instauratio Magna) (berkemungkinan bukti sistem(Redargutio Philosophiarum)) dihantar ke Toby Matthew

10 Oktober 1609
Penerbitan De Sapientia Veterum
Akhir 1609
Penerbitan buku Essays edisi ke dua
12 Oktober 1612
Dilantik menjadi Peguam Negara
28 Oktober 1613
Kembali menjadi ahli University Cambridge
2 April 1614
Kes Peacham’s
1614-15
Mengakui Majlis Privy
9 Jun 1616
Dilantik menjadi Lord Keeper
7 Mac 1616-17
Dilantik menjadi Lord Chancellor
4 Januari 1617-18
Mencipta Baron Verulam
12 Julai 1618
Pelaksanaan Raleigh
29 Oktober 1618
Penerbitan Novum Organum
12 Oktober 1620
Vuscount St. Albans dicipta
27 Januari 1620-21
Mesyuarat Parlimen
30 Januari 1620-21
Hukuman House of Lords
3 Mei 1621
Menarik diri daripada Gorhambury
23 Jun 1621
Pengampunan terhad dimeterai oleh raja
November 1621
Penerbitan The History of Henry VII
Akhir Mac 1622
Penerbitan ansuran bulanan yang pertama berkenaan Natural dan Experimental History-Historia Ventorum

November 1622
Penerbitan ansuran lain-Historia Vitae et Mortis
Januari 1622-3
Penerbitan De Augmentis
Oktober 1623
Kematian Raja James I
27 Mac 1625
Penerbitan Essays edisi ke tiga, disebar luas
1625
Bacon meninggal dunia
9 April
(paska ahad) 1626
Perkembangan penulisan Bacon setelah kematiannya

Penerbitan Sylva Sylvarnum and New Atlantis, oleh Rawley
1627
Penerbitan Certaine Miscellany Works, oleh Rawley
1629
Penerbitan Opera Moralia et Civilia oleh Rawley
1638
Penerbitan Remains
1648
Penerbitan Isaac Gruter’s Collection
1653
Penerbitan Resuscitatio, oleh Rawley
1657
Penerbitan Opuscula varia posthuma, oleh Rawley
1658
Penerbitan Resuscitatio edisi ke dua, mengandungi perkara baru
1661
Penerbitan Resuscitatio edisi ke tiga selepas kematian Rawley
1671
Penerbitan Baconiana oleh Tenison
1679
Penerbitan Letters dan Remains, oleh Stephens
1702
Penerbitan Letters dan Remains (koleksi kedua)
1734
Penerbitan Letters, Speeches oleh Birch
1763-4



HURAIAN MENGENAI NOVUM ORGANUM

Francis Bacon telah membawa pembaharuan dalam pemikiran masyarakat awam termasuk juga pembesar-pembesar pada zamannya. Bacon telah berjaya memperbaharui metod saintifik yang berteraskan teori dan ujikaji. Beliau telah menulis dengan lebih terperinci dalam bukunya yang diberi tajuk Novum Organum yang diterbitkan pada tahun 1920 Masihi. Beliau merupakan orang Eropah pertama yang mengasakan metod percubaan tersusun pada zaman moden.
            Faktor dan tujuan utama beliau menggasarkan dan menyebarkan Metod Percubaan ini ialah untuk mengkritik dan memperbaiki metod kajian yang dibawa oleh Aristotle yang hanya memberi tumpuan terhadap teori semata, tanpa melakukan percubaan dan tanpa merealisasikan dengan kenyataan. Atas hasil usahanya, akhirnya bliau digellar sebagai pengasas sisitem percubaan pada zaman moden ini.
            Perkembangan seterusnya, beliau telah mengubah daripada metod percubaan kepada sistem percubaan. Di dalam sisitem yang baru ini, Bacon telah menyusun segala kajian ilmiah dan juga kajian saintifik dengan lebih rapi, iaiatu dengan membuat penyusunan kajian saintifik bermula dengan metod pemerhatian, penelitian kajian percubaan dan akkhirnya membuat keputusan.
Tujuan lain beliau untuk memperbaiki metod tersebut adalah untuk membawa dunia ke arah kemajuan dan mendorong masyarakat supaya berpegang terus kepada sisitem percubaan bukan hanya teori semata. Bacon telah membahagikan dua tumpuan utama yang perlu di titik beratkan dalam Metod Percubaan ini:
  1. Unsur Positif
  2. Unsur Negatif

1 Unsur Negatif.
Francis Bacon telah mengemukakan cara untuk mengawal dan menyedarkan masyarakat daripada tabiat dan kebiasaan akal manusia yang sering terpengaruh dengan unsur khayalan dan sangkaan. Oleh itu, Bacon telah menghuraikan faktor-faktor dan unsur-unsur khayalan yang terdapat dalam diri manusia yang menghalang untuk memperolehi hakikat ilmiah:

  1. Tabiat semulajadi
  2. Terkongkong kelemahan akal.
  3. Kelemahan bahasa.
  4. Waham sendiwara.
1.1 Tabiat Semulajadi
Ia merupakan satu tabiat di mana menunjukkan bahawa akal manusia itu lemah dan tidak terdaya untuk sampai kepada hakikat umum. Namun, akal dan manusia itu sendiri terus mengumumkan sesuatu. Maka, terjadilah andaian-andaian yang tidak ilmiah berlaku lalu membawa kepada perkara khurafat. Contohnya: seseorang itu sakit kepala lalu dia memakan garam. Secara kebetulan dia sembuh selepas dia memakan garam, lalu, dia terus meletakkan bahawa garam boleh menyembuhkan penyakit. Pada hal yang sama, orang lain yang sakit serupa seperti dirinya tidak sembuh selepas memakan garam. Ini adalah ibarat kepada seseorang itu tidak diketahui apa yang akan berlaku terhadap dirinya. Kebetulan sesuatu perkara itu benar, maka terus dipercayainya walaupun apa yang sering berlaku adalah tidak betul.
            Unsur dan faktor tersebut merupakan tabiat semulajadi yang ada pada manusia dan ia menyebabkan manusia tidak dapat mengelak daripada melakukan kesalahan. Punca-punca yang menyebabkan berlaku kesalahan ialah;
  1. Sifat manusia yang menganggap remeh dan mudah terhadap sesuatu perkara. Faktor ini kadang-kala menyebabkan berlaku kesilapan kerana perkara yang dianggap remeh ini tidak seperti yang disangka dan ia sebenarnya susah.
  2. Nafsu yang angkuh, ego dan tidak mahu tunduk menguasai diri sesorang. Faktor ini dianggap juga sebagai kesalahan  kerana seandainya sifat spiritual yang tidak baik menguasai diri seseorang, ia akan menyebabkan seseorang tidak tunduk kepada sesuatu yang benar dan tidak mahu menerima hakikat bahawa dirinya yang bersalah. Ia juga menyebabkan individu tersebut tidak jujur dalam melakukan kajian.
  3. Sifat mudah dan cepat mengeluarkan  keputusan tanpa membuat kajian yang teliti dalam semua aspek.kadangkala seseorang itu membuat keputusan berdasarkan perkara umum dan menyeluruh, tanpa melakukan penelitian terhadap semua aspek.
  4. Sikap tidak ambil peduli pendapat orang lain, terutamanya apabila pendapat orang lain bercanggah dengan pendapat dirinya. Akibatnya, dia hanya menerima pendapat orang yang selari dengan pendapat dirinya sahaja dan mengenepikan pendapat orang lain, walaupun ia lebih baik dan tepat. Maka, golongan ini tidak akan mencapai hakikat ilmiah yang sebenar.
1.2 Dikongkong oleh kelemahan akal
Di mana manusia itu terkongkong oleh kelemahan akalnya sendiri. Contohnya: seseorang yang berada dalam penjara, ia hanya dapat menanggapi sesuatu yang berada di luar penjara melalui penglihatan mata sahaja, dan tanggapan atau andaian yang mereka lakukan adalah terhad kerana mereka tidak mampu untuk menghampirinya kerana terdapatnya penghalang. Oleh sebab itulah, seseorang itu akan menilaisesuatu dengan cara yang berlainan, mengikut taraf pendidikan dan persekitaran.
            Faktor penghalang ini juga boleh disebut sebagai prasangka gua. Sifat seperti ini akan mengaitkan apa sahaja yang baik dan benar berdasarkan apa yang dia suka sahaja dan begitulah sebaliknya. Oleh hal yang demikian, jika seseorang itu memahami sesuatu berdasarkan minat, kecenderungan, dan kegemaran semata-mata, maka hasil kajian akan membawa kepada kecacatan  tanpa dapat menghasilkan suatu natijah yang benar-benar praktikal.
1.3 Kelemahan Bahasa
Apa yang dapat disimpulkan di sini ialah, idea yang dimiliki oleh manusia itu banya dan penggunaan bahasa adalah terhad. Maka, terdapat permasalahan yang berlaku dalam penterjemahan idea atau juga penyampaian kepada pendengar dalam bentuk yang tepat. Hal ini disebabkan oleh kelemahan bahasa itu sendiri. Contohnya: perkataan sosialis, satu perkataan yang membawa kepada maksud yang pelbagai, antaranya; harmoni, gotong-royong dan lainnya. Selain itu, perkara ini juga merupakan kesalahan yang berpunca daripada penggunaan lafaz-lafaz yang salah, yang boleh membawa kepada kekeliruan. Antara lain, terdapat juga penggunaan perkataan-perkataan yang tidak mempunyai apa-apa makna dan tujuan dari sudut praktikal dan kenyataan, iaitu sekadar teori semata.
1.4 Waham Sendiwara
Ia adalah suatu pemikiran di mana, kita mempercayai kata-kata daripada seseorang yang pakar, sedangkan, pakar itu juga melakukan kesilapan. Contohnya, Plato dan Aristotle. Prasangka seperti ini juga merupakan suatu kesalahan yang berpunca dari keyakinan, ikutan dan kepercayaan yang kukuh terhadap sesetengah pendapat ahli falsafah ataupun ulamak terdahulu. Oleh itu, mereka hanya menerima sahaj perkataan mereka itu tanpa membuat sebarang uji kaji ataupun pembuktian yang menunjukan bahawa perkara tersebut adakah benar ataupun hanya sekadar teori sahaja. Dalam hal yang lain, andainya terdapat seseorang yang cuba mengkaji perkara tersebut dan sudah terbukti bahawa perkara tersebut mempunyai kesilapan ataupun tidak tepat, mereka masih tidak mahu mengikut pendapat yang baru yang lebih tepat. Semua itu disebabkan ikutan ataupun ketaksuban dan kepercayaan mereka sudah sukar dikikis.
            Natijahnya, sebagai pengkaji, kita hendaklah mengelak daripada semua faktor tersebut bagi mencapai hakikat ilmiah.

2 Unsur Positif
Terdapat beberapa aspek positif yang perlu dititik beratkan dalam bahagian ini, iaitu:
             I.            Senarai kewujudan
            II.            Senarai ketiadaan
           III.            Senarai perbezaan
2.1 Senarai Kewujudan
Pengkaji akan mengumpulkan dan menyenaraikan segala bukti yang berkaitan melalui contoh sesuatu perkara dan juga peristiwa. Contohnya, Francis Bacon dalam kajiannya mengenai haba dan takat mulur besi telah mengumpulkan semua faktor yang berkaitan dengan kepanasan dan kemuluran seperti; api, cahaya matahari, geseran di antara dua benda dan lain-lain lagi.
2.2 Senarai Ketiadaan
Dalam perkara ini pula, pengkaji mengumpulkan semua bukti serta contoh yang tidak terdapat pada kajian tersebut. Antara contohnya ialah: Bulan dan segala jisim yang mati dinisbahkan kepada sesuatu kejadian, iaitu kepanasan.
2.3 Senarai Perbezaan
Di sini, pengkaji akan menyenaraikan bukti dan contoh-contoh dimana berlakunya sesuatu kejadian. Iaitu pada tingkat, tahap dan kadar yang berbeza-beza. Contohnya: Kepanasan. Oleh itu, pengkaji perlu menyenaraikan perbezaan kadar kepanasan yang tinggi dan rendah. Dalam perkara ini, Bacon telah mencipta suatu teori berdasarkan analisa, di mana salah satu faktor bertambahnya kepanasan pada diri kita adalah disebabkan pergerakan. Maka, apabila bertambanhnya pergerakan akan menyebabkan bertambahnya kepanasan, dan begitulah sebaliknya.

Metod Pembuktian Francis Bacon 
Metod yang dibawa oleh beliau ada dua:
1. Metod Induktif  iaitu membuat dalil atau pembuktian daripada
keseluruhan perkara kepada sebahagian.
2. Metod Deduktif iaitu membuat dalil atau pembuktian daripada sebahagian perkara  kepada keseluruhan perkara.

Oleh yang demikian, Bacon telah mengkritik metod yang dibawa oleh Aristotle. Iaitu dengan membawa metod ujikaji untukmenghasilkan natijah daripada teori yang benar. Metod Ujikaji menurut Bacon ada peringkatnya, iaitu;

i. Membuat ramalan mengenai apa sahaja yang dapat dijangkau oleh pancaindera serta melakukan ujikaji supaya dapat membongkar apa yang tersirat di dalam alam semulajadi.
ii. Menyusun dan meletakkanya mengikut kategori masing-masing, iaitu;

Pertama: Mengumpulkan semua hakikat yang ada pada alam seperti: Kepanasan.
Kedua: Mengumpulkan semua hakikat yang tiada pada alam, seperti: Bila ada matahari ada kepanasan, dan bila gehana tiada kepanasan.
Ketiga: Mengumpulkan barang yang ada perbezaan dan berlainan.

iii. Hasil dan senarai yang tiga tersebut akan membentuk natijah tertentu.
iv. Urutan daripada peringkat yang pertama hingga ketiga tersebut hendaklah dibuat penilaian, mana yang memberikan hasil positif dan negatif. Akhirnya, yang positif di ambil sebagai hakikat yang sebenar. 


INSTAURATIO MAGNA ATAU GREAT RENEWAL
Antara penulisan Bacon yang terpenting juga adalah Instauratio Magna / Great Renewal. Bacon merencanakan kerja besar dalam 6 bahagian:
1)      Meninjau keadaan ilmu pengetahuan.
2)      Menyatakan sistem baru penelaahan ilmu.
3)      Berpandukan kumpulan empirikal.
4)      Mengilustrasi sistem baru ilmiahnya dalam percubaan.
5)      Melaksanakan kesimpulan sementara.
6)     Satu sintesis ilmu pengetahuan yang diperoleh dari metod barunya.


THE NEW ATLANTIS
Novel ini menggambarkan sebuah pulau mitos, Bensalem , yang ditemui oleh krew kapal Eropah selepas mereka hilang di Lautan Pasifik tempat barat Peru. Di sekeliling pulau itu, terdapat adat, dan lain-lain, tetapi yang paling penting , Negara tersebut diperintah oleh institusi kerajaan saintifik, yang dipanggil Solomon’s House.
            Dalam buku tersebut, Bacon menyatakan hal kemakmuran dan keadilan dalam Negaranya bergantung kepada hasil dari pemusatan penyelidikan ilmiah. Bacon juga mengatakan, golongan cendikiawan yang melakukan penyelidikan ilmiah dapat membuatkan Eropah makmur dan bahagia seperti penduduk yang hidup dalam dunia khayalan tersebut.


ESSAYS
Essays: Religious Meditations. Places of Persuasion and Dissuasion. Seene and Allowed adalah buku pertama yang diterbitkan oleh ahli falsafah, negarawan dan ahli undang-undang Francis Bacon. Esei yang ditulis dalam pelbagai gaya, dari yang mudah dan tidak berbunga. Mereka meliputi topik-topik yang diambil daripada kehidupan awam dan swasta, dan dalam setiap kes esei merangkumi topik-topik secara sistematik dari beberapa sudut yang berbeza, berat satu hujah terhadap yang lain. Edisi kedua yang muncul pada tahun 1612 diperkembangkan dengan menambah isi kandungan eseinya menjadikannya 38 esei. Satu lagi, di bawah tajuk Essays tersebut, terdapat tajuk Counsels, Civill and Morall, yang telah diterbitkan pada tahun 1625 dengan 58 esei. Terjemahan ke dalam bahasa Perancis dan Itali dilakukan semasa hayat Bacon.

PENUTUP
Kini, Bacon dianggap sebagai tokoh utama dalam metodologi saintifik dan falsafah semula jadi semasa Zaman Renaissance Inggeris.beliau telah mencipta sebuah sistem yang teliti dan terancang berkenaan bagaimana mahu mencapai matlamat hakikat ilmiah. Beliau melakukan perkara ini adalah kerana mahu mengubah fikiran masyarakat supaya menerima pembaharuan dan tidak terkonkong oleh pemikiran kuno.
            Selain itu, beliau juga merupakan seseorang yang kreatif dan memiliki pelbagai idea dan merupakan seseorang yang tidak pernah kenal erti kegagalan. Tidak hairanlah dimana beliau berjaya mencipta suatu kaedah saintifik yang mampu menyelesaikan teka-teki tokoh sebelumnya iaitu Aristotle, bahkan mengkritik teori yang dibawa oleh Aristotle itu sendiri.
            Kesimpulannya, Bacon merupakan seorang yang berusaha untuk mengubah konsep pemikiran masyarakat supaya lebih berfikir secara ilmiah dan membuat kajia, bukan hanya menerima suatu teori tanpa membuat penyelidikan dahulu. Beliau merupakan seorang yang banyak berjasa dan menyumbang kepada perubahan pemikiran masyarakat yang hidup pada zamannya, lebih-lebih lagi yang selepasnya.

RUJUKAN
Abd. Latif Muda , Pengantar Ilmu Mantik, Pustaka Salam Sdn. Bhd. , Kuala Lumpur, 1997, 234-241.
B.H.G. Worldmald, Francis Bacon (history, politics and science,1561-1626), Cambridge University Press, USA, 1993.
Burton L.Cooper, 12 Propose Writers, Boston University, United States of America, 1967, 2-6.
Francis Bacon, The Advancement Of Learning and New Atlantis, Oxford University Press, Great Britain,1969.
Oliphant Smeaton, Francis Bacon’s Essays, Aldine Press, Great Britain, 1968.

http://www.biography.com/people/francis-bacon-9194632?

No comments:

Post a Comment

 

Blogger news

Blogroll

About