PENDAHULUAN
Falsafah ialah satu disiplin ilmiah yang
mengusahakan kebenaran yang umum dan asas. Perkataan falsafah dalam bahasa
Melayu berasal daripada bahasa Arab (falsafat) yang juga berasal daripada
perkataan yunani “philosophia”, yang bermaksud
"cinta kepada hikmah" (Wikipedia 2013). Berpandukan
pandangan dikalangan ahli-ahli sejarah menyatakan bahawa Pythagoras yang
berasal dari Yunani (sekarang Greece) (500-580 SM) adalah pengasas dan orang
yang mula-mula menggunakan lafaz atau istilah Falsafah.Ia membawa maksud "al-bahsu"
(pengetahuan,kebijaksanaan,keutamaan).Perkataan falsafah sebenarnya berasal
daripada istilah Yunani ,Philo (cinta) dan Sophos (hikmat,kebijaksanaan). Jadi
dengan bergabungnya dua perkataan ini, falsafah membawa maksud, sukakan hikamah
atau cintakan hikmah. Perkataan
ini diciptakan oleh Pythagoras, beliau telah menggelarkan dirinya
sebagai philosophos atau pencinta kebijaksanaan (Lover of Wisdom). Manakala
ahli falsafah pula bermaksud 'orang yang menyintai hikmah'. Perkataan cinta
melibatkan kesungguhan, kedalaman perasaan, sentuhan hati, jiwa dan raga. Ia
juga melibatkan tindakan yang bersungguh terhadap objek yang dicintai. Perkataan
hikmah pula membawa perkaitan yang berhubung dengan ilmu pengetahuan,
pengalaman hidup dan keupayaan membezakan nilai. Dengan kata lain, falsafah
dari segi bahasa bermaksud seseorang yang sukakan hikmah yang mengandungi
pelbagai ilmu dan makrifat bagi tujuan kefahaman diri dengan makna yang jelas.
Tetapi
ada juga yang mengatakan bahawa Socrates adalah yang mula-mula menggunakan
istilah Falsafah. Socrates menganggap dirinya sebagai philosophos untuk
membezakan dirinya dengan golongan Sophist (Sophisme/Sufasta'iyyin) yang
diasaskan oleh Protagoras.Pokok pemikiran Sophisme ialah bahawa segala sesuatu
itu berubah-ubah dan tidak tetap.Ini bermakna bahawa kebenaran yang hakiki
tidak tercapai dan tidak akan tercapai.Oleh kerana kebenaran hakiki tidak
tercapai maka tiap-tiap pendirian boleh dibenarkan.Sebab itu tidak ada ukuran
yang tetap tentang benar dan salah atau baik dan buruk.Nilai-nilai moral yang
dianggap baik dan abadi tidak penting lagi kerana apa yang dianggap baik pada
hari ini sudah dianggap tidak baik pada hari esok.
Terdapat ramai
ahli falsafah yang terkenal selain dari, Plato, Aristotle, Phytagoras dan
lain-lain. Kajian ini memfokuskan tentang tokoh falsafah yang bernama Francis Bacon (1561-1626). Beliau adalah salah
seorang tokoh utama dalam falsafah semula jadi dan juga dalam bidang metodologi
saintifik dalam tempoh peralihan dari Renaissance
(zaman kegelapan) ke era moden awal. Sebagai seorang peguam, Ahli Parlimen, dan
Penasihat Permaisuri (Queen Elizabeth). Bacon menulis mengenai soal
undang-undang, negara dan agama, serta mengenai politik kontemporari. Tetapi, dalam
masa yang sama dia juga menerbitkan teks di mana beliau membuat konsep mengenai
spekulasi dalam masyarakat, dan beliau memikirkan persoalan berkenaan
tatasusila (Essays) walaupun dalam
kerja-kerja beliau mengenai falsafah asli (The
Advancement of Learning).
Selepas
pengajian di Trinity College, Cambridge dan Gray’s Inn, London, Bacon tidak mengambil jawatan di universiti,
tetapi sebaliknya cuba untuk memulakan kerjaya politik. Walaupun usaha beliau tidak
dinobatkan dengan sebarang anugerah semasa era Queen Elizabeth, di bawah Raja James I dia naik ke jawatan
tertinggi politik, Lord Chancellor.
Kemasyhuran Bacon dan pengaruhnya merebak pada tahun-tahun terakhir, apabila dia
mampu untuk menumpukan usaha beliau semata-mata kepada kerja falsafah, dan
lebih-lebih lagi selepas kematiannya,apabila para saintis Inggeris Boyle Circle (Invisible College) mengambil ideanya bagi membangunkan sebuah
institusi penyelidikan bersama, dalam rancangan dan persiapan untuk menubuhkan Royal Society.
Hari ini Bacon terkenal dengan hasil karya
beliau mengenai falsafah semulajadi empirisme (The Advancement of Learning, Novum Organum Scientiarum) dan prinsip
kemimpinan , yang dikemukakan dalam tulisan-tulisan awal, serta idea institut
penyelidikan moden, yang beliau gambarkan di Nova Atlantis.
BIOGRAFI
Francis Bacon dilahirkan di York House, London pada 22 Januari 1561,
bapanya ialah Sir Nicholas Bacon yang merupakan seorang Penjaga Cap Mohor (Lord Keeper of the Seals) manakala
ibunya ialah Lady Anne Cooke Bacon yang merupakan isteri kedua kepada bapanya.
Ibunya ialah anak kepada Sir Anthony Cooke yang merupakan seorang penganut
kepercayaan keperimanusiaan serta pendidik kepada Edward VI. Ibunya juga
merupakan akak ipar kepada Lord Burghely. Lady Anne merupakan seorang yang
terpelajar, dia bukan sahaja mahir berbicara menggunakan bahasa Greek dan
Latin, bahkan dalam bahasa Perancis dan Itali. Bacon membesar dalam suasana golongan
yang berpolitik, penganut kepercayaan kemanusiaan (humanist learning), dan
pengikut semangat calvanism.
Pada April 1573,
Bacon memasuki Trinity College di
Cambridge dan menamatkan pembelajarannya di sana pada Disember 1575. Pada
tahun yang berikutnya, Bacon mendaftar dalam program undang-undang di Honourable Society of Gray's Inn,
sekolah yang di hadiri oleh abangnya, Bacon di sana di gelar oleh gurunya
sebagai seorang lelaki yang berakal tajam (Men
of Sharp Wits). Setahun selepas dia mendaftar di Gray’s Inn, beliau meninggalkan sekolah dan bekerja di bawah Sir Amias Paulet, iaitu duta British yang
dihantar ke Perancis. Bacon mengikut duta tersebut dalam misinya ke Paris.
Dua tahun setengah selepas dia bekerja di
Paris, dia dipaksa kembali ke England kerana kematian mengejut ayahnya, ketika
itu, dia berumur lapan belas tahun. Bapanya hanya meninggalkan harta warisan
yang sdikit menyebabkan dia meminta bantuan daripada bapa saudaranya untuk
mencarikan jawatan kerajaan yang boleh dijawatnya. Namun, usahanya itu hanyalah
sia-sia kerana bapa saudaranya mengatakan Bacon masih remaja dan masih belum
layak untuk memegang sebarang jawatan kerajaan, lalu Bacon berusaha untuk
mencari sebarang pekerjaan.
Pada tahun 1581, dia memperoleh jawatan
sebagai ahli Cornwall di dalam Dewan
Rakyat, dalam masa yang sama, dia juga dapat menyambung pengajiannya di Gray’s Inn dan menamatkannya. Pada tahun
1582, beliau dilantik sebagai seorang peguam luar. Kerjaya politik Bacon
berkembang maju dan lebih terkenal pada tahun 1584, apabila dia berani untuk
mengahantar surat kepada Queen Elizabeth, ianya merupakan memorandum pilitik
yang pertama.
Bacon memegang jawatan beliau di Parlimen
selama hampir empat dekad, 1584-1617, di mana semasa beliau amat aktif dalam
politik, undang-undang dan mahkamah diraja. Pada tahun 1603, tiga tahun sebelum
dia berkahwin dengan anak perempuan Alice
Barnham, Bacon dilantik menjadi penasihat kepada Raja James I untuk takhta
British, setelah Ratu Elizabeth meninggal dunia pada tahun 1603. Raja James I
tidak selalu mempedulikan nasihat Bacon, walaupun dia menghormatinya. Sewaktu pemerintahan
James I, Bacon semakin aktif di dalam bidang politik dan undang-undang. Tahun
1607 beliau menjadi peguam cara umum dan tahun 1613 dia menjadi peguam umum.
pencapaiannya tidak sampai di situ sahaja, Pada tahun 1616, kerjayanya memuncak
apabila dia telah dijemput untuk menyertai Privy
Council. Hanya setahun kemudian, beliau mencapai kedudukan yang sama
bapanya, Tuhan Penyimpan Mohor Besar. Pada tahun 1618, Bacon melepasi
pencapaian bapanya apabila dia telah dinaikkan pangkat ke tajuk tinggi Lord
Chancellor, salah satu daripada jawatan politik tertinggi di England, satu
kedudukan yang kasarnya setaraf dengan hakim agung pada Mahkamah Agung di
Amerika Syarikat. Pada tahun itu juga, dia memperolehi gelaran
"baron" dan tahun 1621 dinobatkan lagi menjadi "viscount",
satu gelaran bangsawan yang lebih tinggi daripada "baron" tetapi
berada di bawah "earl".
Pada tahun yang sama, Bacon menerima satu
dugaan, Selaku peguam, Bacon telah menerima rasuah. Walaupun perkara sebegini
menjadi suatu kebiasaan kepada masyarakat pada waktu itu, ianya tetap merupakan
satu perbuatan terlarang. Sesetengah sumber mendakwa bahawa Bacon telah dikenakan
oleh musuh-musuh beliau di Parlimen dan puak mahkamah, dan telah digunakan
sebagai kambing hitam untuk melindungi Duke
of Buckingham dari permusuhan awam. Bacon mengaku dan dimasukkan ke penjara
yang terletak di "Tower of London,"
menara kota London. Selain itu, dia perlu membayar denda sebanyak 40000 pound
sterling. Dan bukan sekadar itu, dia dilarang bekerja di bidang politik dan
undang-undang selama-lamanya. Raja James I segera membebaskan Bacon setelah 4
hari dia di penjara dan melepaskannya dari sebarang denda. Skandal tersebut telah memberikan tekanan ke
atas kesihatan Bacon yang berada dalam lingkungan unur 60 tahun itu. Di
sebabkan hal ini, berakhirlah riwayat politik Bacon. Masyarakat hanya mengingati
sedikit sahaja sumbangan ahli politik yang ditangkap kerana tidak jujur
memeras, atau perbuatan yang negatif yang merosakkan kepercayaan masyarakat
umum kepadanya. Lazimnya, jika golongan seperti ini tertangkap, mereka bertindak
mempertahankan dirinya dengan mengatakan bahawa yang ahli yang lain pun
terlibat sama dalam melakukan pengkhianatan. Jika apa yang mereka katakan itu diterima
dengan serius, mereka yang itu dihukum terlebih dahulu. Bacon, dalam
pengakuannya berbeza. Dia mengatakan, "Saya adalah hakim terjujur di England
selama lima puluh tahun, dan saya merupakan seorang pengkritik dan pendebat
yang terlancar di parlimen England selama 200 tahun”.
Karier politiknya yang begitu aktif dan
kreatif hanya membuatkan Bacon dipandang serong oleh masyarakat, namun,
kemasyhuran Bacon tetap bertahan lama, hal ini adalah kerana kehebatan beliau
dalam bidang penulisan berkenaan falsafah lebih terkenal disamping keaktifannya
dalam bidang politik. Karya pertama yang dikarang oleh beliau ialah sebuah buku
yang bertajuk Essays, yang diterbitkan
pada tahun 1597.
Sepanjang kerjayanya sebagai peguam dan
negarawan , Bacon sering menulis untuk mahkamah. Pada tahun 1584 , beliau
menulis memorandum pertama politik, Surat Nasihat kepada Queen Elizabeth. Pada
1592 , untuk meraikan ulang tahun pertabalan ratu itu , beliau menulis ucapan
menghiburkan dalam memuji pengetahuan. Penerbitan pertama tahun 1597 Bacon
ditandakan itu , koleksi Essays
mengenai politik. Koleksi ini kemudian berkembang dan diterbitkan pada tahun
1612 dan 1625.
Dalam tahun 1605, Bacon menerbitkan The Advancement of Learning dalam usaha
berjaya untuk perhimpunan penyokong untuk sains. Pada 1609 , beliau berlepas
dari genre politik dan saintifik apabila dia mengeluarkan On The Wisdom of The
Ancients, analisis beliau mengenai mitos purba.
Bacon kemudian kembali menulis tentang sains,
dan pada tahun 1620 , yang diterbitkan Novum
Organum , dibentangkan sebagai The
Great Saturation bahagian dua . Pada tahun 1622, beliau menulis sebuah
karya sejarah untuk Prince Charles , bertajuk Sejarah Henry VII. Bacon juga menerbitkan
Historia Ventorum dan Historia Vitae et mortis tahun yang
sama. Pada 1623, beliau menerbitkan De
Augmentis Scientarium, kesinambungan pandangan beliau mengenai pembaharuan
saintifik. Pada tahun 1624, beliau bekerja The
New Atlantis dan Apothegms telah menerbitkan.
Sylva Sylvarium , yang dierbitkan pada
tahun 1627, adalah antara yang terakhir kerja-kerja bertulisnya.
Walaupun gaya penulisan Bacon meliputi
pelbagai topic yang meluas. Semua tulisan beliau membawa kepada satu persamaan:
Iaitu menyatakan hasrat Bacon untuk menukar sistem kuno kepada metod moden
ataupun gaya baru.
Lahir di York
House
|
22 Januari 1561
|
Mendaftar di Trinity College, Cambridge
|
April 1573
|
Bekerja sebagai penasihat peguam di Gray’s Inn
|
27 Jun 1575
|
Menyertai rombongan Sir Amias Paulet ke Paris
|
25 September 1576
|
Kembali ke England
|
20 Mac 1578-9
|
Bekerja sebagai peguam cara di Gray’s Inn
|
27 Jun 1582
|
Esei mengenai penubuhan falsafah yang pertama,
yang dipanggil bahagian terbesar(Temporis
partus maximus)
|
1583
|
Memulakan kehidupan umum dan memegang
jawatan sebagai ahli Melcombe di Dorsetshire
|
23 November 1584
|
Menjadi seorang pegawai majistret di Gray’s Inn
|
1586
|
Mengenali seorang yang bernama Essex
|
1591
|
Essays edisi pertama diterbitkan
|
1597
|
Dakwaan Essex
|
Februari 1600-1
|
Kematian Queen
Elizabeth dan pertabalan Putera James I
|
24 Mac 1602-3
|
Penerbitan The Advancement of Learning
|
Oktober 1605
|
Plot gunpowder
|
5 November 1605
|
Berkahwin dengan Alice Barnham
|
10 May 1606
|
Dilantik menjadi peguam cara negara
|
25 Jun 1607
|
Komposisi berkenaan Cogitata et Visa
|
Musim panas 1607
|
Komposisi berkenaan Novum Organum bermula
|
1608
|
Pengaplikasian penubuhan besar(Instauratio Magna) (berkemungkinan
bukti sistem(Redargutio Philosophiarum))
dihantar ke Toby Matthew
|
10 Oktober 1609
|
Penerbitan De Sapientia Veterum
|
Akhir 1609
|
Penerbitan buku Essays edisi ke dua
|
12 Oktober 1612
|
Dilantik menjadi Peguam Negara
|
28 Oktober 1613
|
Kembali menjadi ahli University Cambridge
|
2 April 1614
|
Kes Peacham’s
|
1614-15
|
Mengakui Majlis Privy
|
9 Jun 1616
|
Dilantik menjadi Lord Keeper
|
7 Mac 1616-17
|
Dilantik menjadi Lord Chancellor
|
4 Januari 1617-18
|
Mencipta Baron
Verulam
|
12 Julai 1618
|
Pelaksanaan Raleigh
|
29 Oktober 1618
|
Penerbitan Novum Organum
|
12 Oktober 1620
|
Vuscount
St. Albans
dicipta
|
27 Januari 1620-21
|
Mesyuarat Parlimen
|
30 Januari 1620-21
|
Hukuman House
of Lords
|
3 Mei 1621
|
Menarik diri daripada Gorhambury
|
23 Jun 1621
|
Pengampunan terhad dimeterai oleh raja
|
November 1621
|
Penerbitan The History of Henry VII
|
Akhir Mac 1622
|
Penerbitan ansuran bulanan yang pertama
berkenaan Natural dan Experimental
History-Historia Ventorum
|
November 1622
|
Penerbitan ansuran lain-Historia Vitae et Mortis
|
Januari 1622-3
|
Penerbitan De Augmentis
|
Oktober 1623
|
Kematian Raja James I
|
27 Mac 1625
|
Penerbitan Essays edisi ke tiga, disebar luas
|
1625
|
Bacon meninggal dunia
|
9 April
(paska ahad) 1626
|
Perkembangan
penulisan Bacon setelah kematiannya
|
|
Penerbitan Sylva Sylvarnum and New
Atlantis, oleh Rawley
|
1627
|
Penerbitan Certaine Miscellany Works, oleh Rawley
|
1629
|
Penerbitan Opera Moralia et Civilia oleh Rawley
|
1638
|
Penerbitan Remains
|
1648
|
Penerbitan Isaac Gruter’s Collection
|
1653
|
Penerbitan Resuscitatio, oleh Rawley
|
1657
|
Penerbitan Opuscula varia posthuma, oleh Rawley
|
1658
|
Penerbitan Resuscitatio edisi ke dua, mengandungi perkara baru
|
1661
|
Penerbitan Resuscitatio edisi ke tiga selepas kematian Rawley
|
1671
|
Penerbitan Baconiana oleh Tenison
|
1679
|
Penerbitan Letters dan Remains, oleh Stephens
|
1702
|
Penerbitan Letters dan Remains (koleksi kedua)
|
1734
|
Penerbitan Letters, Speeches oleh Birch
|
1763-4
|
HURAIAN MENGENAI NOVUM ORGANUM
Francis Bacon telah membawa pembaharuan dalam pemikiran masyarakat
awam termasuk juga pembesar-pembesar pada zamannya. Bacon telah berjaya
memperbaharui metod saintifik yang berteraskan teori dan ujikaji. Beliau telah
menulis dengan lebih terperinci dalam bukunya yang diberi tajuk Novum Organum
yang diterbitkan pada tahun 1920 Masihi. Beliau merupakan orang Eropah pertama
yang mengasakan metod percubaan tersusun pada zaman moden.
Faktor dan tujuan
utama beliau menggasarkan dan menyebarkan Metod Percubaan ini ialah untuk
mengkritik dan memperbaiki metod kajian yang dibawa oleh Aristotle yang hanya
memberi tumpuan terhadap teori semata, tanpa melakukan percubaan dan tanpa
merealisasikan dengan kenyataan. Atas hasil usahanya, akhirnya bliau digellar
sebagai pengasas sisitem percubaan pada zaman moden ini.
Perkembangan
seterusnya, beliau telah mengubah daripada metod percubaan kepada sistem
percubaan. Di dalam sisitem yang baru ini, Bacon telah menyusun segala kajian
ilmiah dan juga kajian saintifik dengan lebih rapi, iaiatu dengan membuat
penyusunan kajian saintifik bermula dengan metod pemerhatian, penelitian kajian
percubaan dan akkhirnya membuat keputusan.
Tujuan lain beliau untuk memperbaiki metod tersebut adalah untuk
membawa dunia ke arah kemajuan dan mendorong masyarakat supaya berpegang terus
kepada sisitem percubaan bukan hanya teori semata. Bacon telah membahagikan dua
tumpuan utama yang perlu di titik beratkan dalam Metod Percubaan ini:
- Unsur Positif
- Unsur Negatif
1 Unsur Negatif.
Francis Bacon telah mengemukakan cara untuk mengawal dan menyedarkan
masyarakat daripada tabiat dan kebiasaan akal manusia yang sering terpengaruh
dengan unsur khayalan dan sangkaan. Oleh itu, Bacon telah menghuraikan
faktor-faktor dan unsur-unsur khayalan yang terdapat dalam diri manusia yang
menghalang untuk memperolehi hakikat ilmiah:
- Tabiat semulajadi
- Terkongkong kelemahan akal.
- Kelemahan bahasa.
- Waham sendiwara.
1.1 Tabiat Semulajadi
Ia merupakan satu tabiat di mana menunjukkan bahawa akal manusia itu
lemah dan tidak terdaya untuk sampai kepada hakikat umum. Namun, akal dan
manusia itu sendiri terus mengumumkan sesuatu. Maka, terjadilah andaian-andaian
yang tidak ilmiah berlaku lalu membawa kepada perkara khurafat. Contohnya:
seseorang itu sakit kepala lalu dia memakan garam. Secara kebetulan dia sembuh
selepas dia memakan garam, lalu, dia terus meletakkan bahawa garam boleh
menyembuhkan penyakit. Pada hal yang sama, orang lain yang sakit serupa seperti
dirinya tidak sembuh selepas memakan garam. Ini adalah ibarat kepada seseorang
itu tidak diketahui apa yang akan berlaku terhadap dirinya. Kebetulan sesuatu
perkara itu benar, maka terus dipercayainya walaupun apa yang sering berlaku
adalah tidak betul.
Unsur dan faktor
tersebut merupakan tabiat semulajadi yang ada pada manusia dan ia menyebabkan
manusia tidak dapat mengelak daripada melakukan kesalahan. Punca-punca yang
menyebabkan berlaku kesalahan ialah;
- Sifat manusia yang menganggap remeh dan
mudah terhadap sesuatu perkara. Faktor ini kadang-kala menyebabkan berlaku
kesilapan kerana perkara yang dianggap remeh ini tidak seperti yang
disangka dan ia sebenarnya susah.
- Nafsu yang angkuh, ego dan tidak mahu
tunduk menguasai diri sesorang. Faktor ini dianggap juga sebagai
kesalahan kerana seandainya sifat
spiritual yang tidak baik menguasai diri seseorang, ia akan menyebabkan
seseorang tidak tunduk kepada sesuatu yang benar dan tidak mahu menerima
hakikat bahawa dirinya yang bersalah. Ia juga menyebabkan individu
tersebut tidak jujur dalam melakukan kajian.
- Sifat mudah dan cepat mengeluarkan keputusan tanpa membuat kajian yang
teliti dalam semua aspek.kadangkala seseorang itu membuat keputusan
berdasarkan perkara umum dan menyeluruh, tanpa melakukan penelitian
terhadap semua aspek.
- Sikap tidak ambil peduli pendapat orang
lain, terutamanya apabila pendapat orang lain bercanggah dengan pendapat
dirinya. Akibatnya, dia hanya menerima pendapat orang yang selari dengan
pendapat dirinya sahaja dan mengenepikan pendapat orang lain, walaupun ia
lebih baik dan tepat. Maka, golongan ini tidak akan mencapai hakikat
ilmiah yang sebenar.
1.2 Dikongkong oleh kelemahan akal
Di mana manusia itu terkongkong oleh kelemahan akalnya sendiri.
Contohnya: seseorang yang berada dalam penjara, ia hanya dapat menanggapi
sesuatu yang berada di luar penjara melalui penglihatan mata sahaja, dan
tanggapan atau andaian yang mereka lakukan adalah terhad kerana mereka tidak
mampu untuk menghampirinya kerana terdapatnya penghalang. Oleh sebab itulah,
seseorang itu akan menilaisesuatu dengan cara yang berlainan, mengikut taraf
pendidikan dan persekitaran.
Faktor penghalang ini
juga boleh disebut sebagai prasangka gua. Sifat seperti ini akan mengaitkan apa
sahaja yang baik dan benar berdasarkan apa yang dia suka sahaja dan begitulah
sebaliknya. Oleh hal yang demikian, jika seseorang itu memahami sesuatu
berdasarkan minat, kecenderungan, dan kegemaran semata-mata, maka hasil kajian
akan membawa kepada kecacatan tanpa
dapat menghasilkan suatu natijah yang benar-benar praktikal.
1.3 Kelemahan Bahasa
Apa yang dapat disimpulkan di sini ialah, idea yang dimiliki oleh
manusia itu banya dan penggunaan bahasa adalah terhad. Maka, terdapat
permasalahan yang berlaku dalam penterjemahan idea atau juga penyampaian kepada
pendengar dalam bentuk yang tepat. Hal ini disebabkan oleh kelemahan bahasa itu
sendiri. Contohnya: perkataan sosialis, satu perkataan yang membawa kepada
maksud yang pelbagai, antaranya; harmoni, gotong-royong dan lainnya. Selain
itu, perkara ini juga merupakan kesalahan yang berpunca daripada penggunaan
lafaz-lafaz yang salah, yang boleh membawa kepada kekeliruan. Antara lain,
terdapat juga penggunaan perkataan-perkataan yang tidak mempunyai apa-apa makna
dan tujuan dari sudut praktikal dan kenyataan, iaitu sekadar teori semata.
1.4 Waham Sendiwara
Ia adalah suatu pemikiran di mana, kita mempercayai kata-kata daripada
seseorang yang pakar, sedangkan, pakar itu juga melakukan kesilapan. Contohnya,
Plato dan Aristotle. Prasangka seperti ini juga merupakan suatu kesalahan yang
berpunca dari keyakinan, ikutan dan kepercayaan yang kukuh terhadap sesetengah
pendapat ahli falsafah ataupun ulamak terdahulu. Oleh itu, mereka hanya
menerima sahaj perkataan mereka itu tanpa membuat sebarang uji kaji ataupun
pembuktian yang menunjukan bahawa perkara tersebut adakah benar ataupun hanya
sekadar teori sahaja. Dalam hal yang lain, andainya terdapat seseorang yang
cuba mengkaji perkara tersebut dan sudah terbukti bahawa perkara tersebut
mempunyai kesilapan ataupun tidak tepat, mereka masih tidak mahu mengikut
pendapat yang baru yang lebih tepat. Semua itu disebabkan ikutan ataupun
ketaksuban dan kepercayaan mereka sudah sukar dikikis.
Natijahnya, sebagai
pengkaji, kita hendaklah mengelak daripada semua faktor tersebut bagi mencapai
hakikat ilmiah.
2 Unsur Positif
Terdapat beberapa aspek positif yang perlu dititik beratkan dalam
bahagian ini, iaitu:
I.
Senarai
kewujudan
II.
Senarai
ketiadaan
III.
Senarai
perbezaan
2.1 Senarai Kewujudan
Pengkaji akan mengumpulkan dan menyenaraikan segala bukti yang
berkaitan melalui contoh sesuatu perkara dan juga peristiwa. Contohnya, Francis
Bacon dalam kajiannya mengenai haba dan takat mulur besi telah mengumpulkan
semua faktor yang berkaitan dengan kepanasan dan kemuluran seperti; api, cahaya
matahari, geseran di antara dua benda dan lain-lain lagi.
2.2 Senarai Ketiadaan
Dalam perkara ini pula, pengkaji mengumpulkan semua bukti serta contoh
yang tidak terdapat pada kajian tersebut. Antara contohnya ialah: Bulan dan
segala jisim yang mati dinisbahkan kepada sesuatu kejadian, iaitu kepanasan.
2.3 Senarai Perbezaan
Di sini, pengkaji akan menyenaraikan bukti dan contoh-contoh dimana
berlakunya sesuatu kejadian. Iaitu pada tingkat, tahap dan kadar yang
berbeza-beza. Contohnya: Kepanasan. Oleh itu, pengkaji perlu menyenaraikan
perbezaan kadar kepanasan yang tinggi dan rendah. Dalam perkara ini, Bacon
telah mencipta suatu teori berdasarkan analisa, di mana salah satu faktor
bertambahnya kepanasan pada diri kita adalah disebabkan pergerakan. Maka,
apabila bertambanhnya pergerakan akan menyebabkan bertambahnya kepanasan, dan
begitulah sebaliknya.
Metod Pembuktian Francis Bacon
Metod yang dibawa oleh beliau ada dua:
1. Metod
Induktif iaitu membuat dalil atau
pembuktian daripada
keseluruhan perkara kepada sebahagian.
2. Metod
Deduktif iaitu membuat dalil atau pembuktian daripada sebahagian perkara kepada keseluruhan perkara.
Oleh yang demikian, Bacon telah mengkritik metod yang dibawa oleh
Aristotle. Iaitu dengan membawa metod ujikaji untukmenghasilkan natijah
daripada teori yang benar. Metod Ujikaji menurut Bacon ada peringkatnya, iaitu;
ii. Menyusun
dan meletakkanya mengikut kategori masing-masing, iaitu;
Pertama: Mengumpulkan semua hakikat yang ada
pada alam seperti: Kepanasan.
Kedua: Mengumpulkan semua hakikat yang tiada
pada alam, seperti: Bila ada matahari ada kepanasan, dan bila gehana tiada
kepanasan.
Ketiga: Mengumpulkan barang yang ada perbezaan
dan berlainan.
iv. Urutan
daripada peringkat yang pertama hingga ketiga tersebut hendaklah dibuat penilaian,
mana yang memberikan hasil positif dan negatif. Akhirnya, yang positif di ambil
sebagai hakikat yang sebenar.
INSTAURATIO MAGNA ATAU GREAT RENEWAL
Antara penulisan Bacon yang terpenting juga adalah Instauratio Magna / Great Renewal. Bacon
merencanakan kerja besar dalam 6 bahagian:
1) Meninjau keadaan ilmu pengetahuan.
2) Menyatakan sistem baru penelaahan ilmu.
3) Berpandukan kumpulan empirikal.
4) Mengilustrasi sistem baru ilmiahnya dalam percubaan.
5) Melaksanakan kesimpulan sementara.
6) Satu sintesis ilmu pengetahuan yang diperoleh dari metod barunya.
1) Meninjau keadaan ilmu pengetahuan.
2) Menyatakan sistem baru penelaahan ilmu.
3) Berpandukan kumpulan empirikal.
4) Mengilustrasi sistem baru ilmiahnya dalam percubaan.
5) Melaksanakan kesimpulan sementara.
6) Satu sintesis ilmu pengetahuan yang diperoleh dari metod barunya.
THE NEW ATLANTIS
Novel ini menggambarkan sebuah pulau mitos, Bensalem , yang ditemui
oleh krew kapal Eropah selepas mereka hilang di Lautan Pasifik tempat barat
Peru. Di sekeliling pulau itu, terdapat adat, dan lain-lain, tetapi yang paling
penting , Negara tersebut diperintah oleh institusi kerajaan saintifik, yang
dipanggil Solomon’s House.
Dalam buku tersebut,
Bacon menyatakan hal kemakmuran dan keadilan dalam Negaranya bergantung kepada
hasil dari pemusatan penyelidikan ilmiah. Bacon juga mengatakan, golongan
cendikiawan yang melakukan penyelidikan ilmiah dapat membuatkan Eropah makmur
dan bahagia seperti penduduk yang hidup dalam dunia khayalan tersebut.
ESSAYS
Essays: Religious Meditations. Places of
Persuasion and Dissuasion. Seene and Allowed adalah buku pertama yang diterbitkan oleh ahli falsafah, negarawan
dan ahli undang-undang Francis Bacon. Esei yang ditulis dalam pelbagai gaya,
dari yang mudah dan tidak berbunga. Mereka meliputi topik-topik yang diambil
daripada kehidupan awam dan swasta, dan dalam setiap kes esei merangkumi
topik-topik secara sistematik dari beberapa sudut yang berbeza, berat satu
hujah terhadap yang lain. Edisi kedua yang muncul pada tahun 1612 diperkembangkan
dengan menambah isi kandungan eseinya menjadikannya 38 esei. Satu lagi, di
bawah tajuk Essays tersebut, terdapat
tajuk Counsels, Civill and Morall, yang
telah diterbitkan pada tahun 1625 dengan 58 esei. Terjemahan ke dalam bahasa
Perancis dan Itali dilakukan semasa hayat Bacon.
PENUTUP
Kini, Bacon dianggap sebagai tokoh utama dalam metodologi saintifik
dan falsafah semula jadi semasa Zaman Renaissance
Inggeris.beliau telah mencipta sebuah sistem yang teliti dan terancang
berkenaan bagaimana mahu mencapai matlamat hakikat ilmiah. Beliau melakukan
perkara ini adalah kerana mahu mengubah fikiran masyarakat supaya menerima
pembaharuan dan tidak terkonkong oleh pemikiran kuno.
Selain itu, beliau
juga merupakan seseorang yang kreatif dan memiliki pelbagai idea dan merupakan
seseorang yang tidak pernah kenal erti kegagalan. Tidak hairanlah dimana beliau
berjaya mencipta suatu kaedah saintifik yang mampu menyelesaikan teka-teki
tokoh sebelumnya iaitu Aristotle, bahkan mengkritik teori yang dibawa oleh
Aristotle itu sendiri.
Kesimpulannya, Bacon
merupakan seorang yang berusaha untuk mengubah konsep pemikiran masyarakat
supaya lebih berfikir secara ilmiah dan membuat kajia, bukan hanya menerima
suatu teori tanpa membuat penyelidikan dahulu. Beliau merupakan seorang yang
banyak berjasa dan menyumbang kepada perubahan pemikiran masyarakat yang hidup pada
zamannya, lebih-lebih lagi yang selepasnya.
RUJUKAN
Abd. Latif Muda , Pengantar Ilmu Mantik, Pustaka Salam Sdn. Bhd. ,
Kuala Lumpur, 1997, 234-241.
B.H.G. Worldmald, Francis Bacon (history, politics and science,1561-1626),
Cambridge University Press, USA, 1993.
Burton L.Cooper, 12 Propose Writers, Boston University, United States
of America, 1967, 2-6.
Francis Bacon, The Advancement Of Learning and New Atlantis, Oxford University
Press, Great Britain,1969.
Oliphant Smeaton, Francis Bacon’s Essays, Aldine Press, Great Britain,
1968.
http://www.biography.com/people/francis-bacon-9194632?
No comments:
Post a Comment